آصفری: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد/ منطق مخالفان تعطیلی مجلس چندان قوی نیست/ آنها اگر واقعا دنبال کار کردن هستند...

نماینده اراک در مجلس یازدهم گفت: در این دو سال گذشته، چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه قانون‌گذاری، اقدام جدی و شاخصی که بتوان آن را مبنای ارزیابی قرار داد، وجود نداشته است تا بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن عملکرد مجلس اظهار نظر کنیم. لذا به اعتقاد من، هنوز کار خاصی صورت نگرفته که بتوان بر اساس آن قضاوت کرد.

خبرآنلاین: خرداد ماه که می‌رسد، ذره‌بین رسانه‌ها روی عملکرد نمایندگان زوم می‌شود تا ببیند خانه‌ملتی ها در سالی که گذشت چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشتند. 

اما کارنامه یک سال گذشته مجلسی‌ها، آنچنان قابل ارزیابی نیست؛ چرا که ۴ ماه از ۱۲ ماه را فقط از آغاز جنگ ۴۰ روزه تعطیل بوده است. همین تعطیلی که رئیس مجلس و اطرافیان او معتقدند بر اساس نامه ‌و دستور شورایعالی امنیت ملی بوده، صدای یک طیف همیشه مخالف را در مجلس درآورده است؛ طیفی که از قضا به تندروی شهره هستند. آنها قالیباف‌را متهم می‌کنند که با تعطیلی مجلس و از در عین حال با از کار انداختن سامانه‌های استیضاح و بیانیه و غیره در سامانه نمایندگان، قصد دارد تا مجلسی‌ها را مدیریت کند و صدایی در مخالفت با تفاهم ایران و آمریکا از صحن بیرون نرود. اما در مقابل، قالیباف و همفکرانش تمام این اتهامات را رد می‌کنند و ارجاع می‌دهند به دستور شورایعالی امنیت ملی.

از سوی دیگر نمایندگان معترض، می‌گویند این تعطیلی باعث می‌شود که مردم نیز نگاهشان به مجلس عوض شود و عملکرد آنها را نه فقط در ماه‌های اخیر و سال اخیر، که در دو سالی که از شروع مجلس دوازدهم می‌گذرد، زیر سوال برود.

محمدحسن آصفری، نماینده سابق اراک در مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین درباره عملکرد مجلس دوازدهم در دو سال گذشته بیان کرد: مجلس باید ریل‌گذاری‌هایی را انجام دهد تا بتواند به دولت کمک کند مسیر خود را طی کند. اگر مجلس طرحی را برای دولت تصویب کند که در توان دولت نباشد، طبیعتاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه بخش زیادی از زمان مجلس دوازدهم صرف انتخاب وزرای دولت شد و همچنین صحن مجلس با تعطیلی مواجه بود، هنوز نمی‌توان کارنامه مشخصی برای آن ارائه کرد.

صحن علنی مجلس محل اصلی انجام کارها نیست

وی با بیان اینکه در این دو سالی که از عمر مجلس گذشته، هنوز طرحی که راهگشای مسائل اقتصادی کشور باشد و بتواند در حوزه مسکن، اشتغال یا معیشت مردم گام مؤثری بردارد، ارائه نشده است، گفت: انتخاب دولت، شهادت رهبر انقلاب و وقوع جنگ باعث شد هنوز آن کارنامه‌ای که بتواند مبنای ارزیابی قرار گیرد، از مجلس بروز پیدا نکند. حداقل انتظار این است که مجلس خروجی مشخصی داشته باشد که منجر به گره‌گشایی در حوزه اقتصاد یا اشتغال مردم شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: در این دو سال گذشته، چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه قانون‌گذاری، اقدام جدی و شاخصی که بتوان آن را مبنای ارزیابی قرار داد، وجود نداشته است تا بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن عملکرد مجلس اظهار نظر کنیم. لذا به اعتقاد من، هنوز کار خاصی صورت نگرفته که بتوان بر اساس آن قضاوت کرد.

نماینده سابق اراک در مجلس با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با تعطیلی صحن علنی و دستور شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا نیز مجلس تعطیل شد، اما جلسات خود را به صورت مجازی برگزار می‌کرد. صحن علنی مجلس محل اصلی انجام کارها نیست؛ بخش مهم فعالیت‌های مجلس در کمیسیون‌ها انجام می‌شود. به اعتقاد من، باید کمیسیون‌ها فعال باشند و امور مختلف را پیگیری کنند.

کسانی که به تعطیلی صحن علنی ایراد می‌گیرند، استدلال چندان منطقی‌ای ندارند

وی ادامه داد: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد. اگر مجلس بخواهد کار کند، مهم فعال بودن کمیسیون‌هاست که جلسات آن‌ها در حال حاضر نیز تشکیل می‌شود و اعضا در حال انجام وظایف خود هستند. بنابراین، تعطیلی ظاهری مجلس به معنای تعطیلی فعالیت‌های مجلس نیست. اگرچه صحن علنی نماد فعالیت مجلس است و مردم آن را مشاهده می‌کنند و مذاکرات آن نیز به صورت مستقیم از رادیو پخش می‌شود، اما اهمیت اصلی با فعالیت کمیسیون‌هاست. به نظر من، مهم این است که کمیسیون‌ها که روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهند، کار خود را به درستی انجام دهند.

آصفری با بیان اینکه کسانی که به تعطیلی صحن علنی ایراد می‌گیرند، استدلال چندان منطقی‌ای ندارند، گفت: اگر کسی واقعاً به دنبال کار کردن باشد، بیشترین حجم کار در همین کمیسیون‌ها انجام می‌شود. طرح‌ها و موضوعات در کمیسیون‌ها بررسی و پخته می‌شوند و زمانی که مجلس بازگشایی شود، برای رأی نهایی به صحن علنی ارائه خواهند شد. بنابراین، به نظر من کسانی که با تعطیلی مجلس مخالفت می‌کنند، اگر واقعاً به دنبال کار کردن هستند، در کمیسیون‌ها امکان فعالیت مؤثرتری نسبت به صحن علنی مجلس دارند.

خروجی مجلس باید روحیه دادن به مردم، بازی نکردن با اعصاب و روان جامعه باشد

این چهره اصولگرا با اشاره به پیام رهبر انقلاب خطاب به مجلس گفت: این پیام متوجه فرد خاصی نیست و توصیه‌ای است که رهبری به نمایندگان مجلس داشتند تا با اتحاد، همدلی و انسجام حرکت کنند. این موضوع نیز هیچ مغایرتی با انتقاد نمایندگان از جریان‌ها یا افراد مختلف ندارد. انتقاد در چارچوب اتحاد و انسجام ملی هیچ ایرادی ندارد، اما مجلس نباید به تریبونی تبدیل شود که حرف‌هایی را مطرح کند که شبکه‌های بیگانه و رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال علیه نظام بیان می‌کنند. اگر خدای نکرده چنین سخنانی از تریبون مجلس شنیده شود، این برخلاف همان اتحاد و انسجامی است که مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر من، خروجی مجلس باید روحیه دادن به مردم، بازی نکردن با اعصاب و روان جامعه، امیدبخشی، اتحاد، انسجام و همدلی باشد. نمایندگان نباید سخنانی مطرح کنند که صرفاً برای دیده شدن در فضای مجازی، گرفتن بازدید یا لایک در شبکه‌های اجتماعی باشد. اگر کسی سخنرانی‌ها و مواضع خود را بر این اساس تنظیم کند، قطعاً این موضوع برخلاف مصالح کشور و مغایر با اتحاد و انسجام ملی خواهد بود. سخنی که از مجلس بیرون می‌آید باید در جهت امید دادن به جامعه، ایجاد آرامش در میان مردم و تأمین امنیت روانی جامعه باشد.

29215

کد مطلب 2228690

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 176
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاپور IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    21 20
    حرف دیگه روحیه به مردم بدن یعنی چه مجلس باید پیگیر مصوبات باشه مجلس باید با خیلی از تخلفات برخورد کنه اصلا چطور بجای مجلس از این به بعد یه قوه روحیه اضافه بشه در عوض یه مشت سلبریتی وخواننده کار کنن
  • عبدالرضا حسن زاده IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    68 12
    تا قبل از 9 اسفند که باز بود ، چه گلی بر سر مردم زدید ؟
  • رها IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    59 17
    والا هه این مدت که مجلس صحن علنی ندارد در کشور آرامش بر قرار هست دست عوامل جو ساز تقریبا کوتاه شده ما که راضی هستیم
  • حمید رضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    40 9
    فقر گرانی و قانون گذاری های نادرست حاصل دست رنج مجلس نشین هایی است که نه قادر هستن درک درست از فقر داشته باشن نه گرانی تاثیر بر زندگی‌شان میگزارد پاینده باد جمهوری اسلامی بدون مجلس
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    25 26
    اگر اینجوری در دولت را هم ببندید بی قانونی را تمام کنید
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    18 22
    حالا این شازده اگر خودش نماینده فعلی مجلس بود چنان کارنامه ای از فعالیت های مجلس ارائه می داد که دنیا حیران بماند. بی خود نگفته اند که گربه دستش به گوشت نمی رسد میگه پیف پیف!
  • حمیدرضایی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    30 13
    به منطق کاری ندارند سال هال سال هست که بر طبل خود میکوبند این اقلیت پر سروصدا !!!!!
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    10 34
    مرگ برآمریکا مرگ براسراییل باید زودتر این حرامزاده های کثیف را از منطقه بیرون کرد . تعطیلی مدرسه ومجلس، تاثیر منفی در فعالیت های کشور دارد.اما امنیت جانی آنها مهمتر است.
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    23 26
    مجلس باید باز باشد دلیلی ندارد رییس مجلس مسول مذاکرات باشد در این مملکت فقط قالیباف است مجلس باید امورات نود میلیون ایرانی را برعهده دارد چطور همه ادارات باز باشد مجلس تعطیل باشد
  • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    16 26
    این یه دونه راست گفتی مماشات بیش از حد مخالفان با دولت پزشکیان کشور را به این روز سیاه کشونده باید مخالفان مماشات را بزارند کنار
  • اسماعیل IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    38 9
    به جای قوانین اقتصادی و کیفری مناسب برای حل معیشت مردم قانون حجاب و عفاف تنظیم می کنند. انگار توی آشی که اینتر نشنال می پزه مواد اولیه را مجلس می ریزه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    13 24
    اصولاً مجلس ناظر عملکرد دولت هست وقتی که حتی یک نماینده بیاد از خسارت عملکرد یک مجموع ه دولتی ایراد بگیره هم باید مجلس تشکیل بشه یه آموزش پرورش تعطیل شده ببینید چه افتضاحی بیرون اومده حالا مجلس به اون عظمت رو تعطیل کردن ببین این دولت چه گندی بالا میزنه که دیگه نشه جمعش کرد چرا باید یه نفر بیاد یه چیزی بگه و ۹۰ تا از نمایندگان مردم رو تندرو خطاب کنه
  • علی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    11 28
    ایشون راست میگن درمجلس یازدهم شق القمرکردن. تازمانیکه اصلاح طلب واصولگرای آبکی دراین کشورهست هیچ کارخاصی انجام نمیشه فقط افرادلایق وتابع رهبری بایدبیان وکارجهادی مثل شهیدرئیسی انجام بدن تامردم یه نفس راحت بکشن واینم سخته تامردم به این بینش برسن که اصلاح طلب غربگدا که چشمش به آمریکاهست بیادکاری برای کشورانجام بده غبرممکنه.
  • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    26 3
    خدا ریشه و بنه هرکی نمیگدارد صلح و ارامش و ارزانی به ابن‌مملکت برگردد بکتد ما دیگه خودمان ابر قدرتیم حق ارام و مرفه زندگی کردن را مردم ما دارند
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    21 12
    خفتنت به ز بیداری . تعطیلی مجلس بهترین و مهمترین تصمیم از زمان پیروزی انقلاب 57 تاکنون بوده است . درود به قالیباف که پیگیر توافق است .
  • ناشناس IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    23 2
    واقعا باز یا بسته بودن مجلس فرق نداره ...البته برا سرکوب حقوق حقوق بگیران خوبه که باز باشه ..چون تورم هزاری و رشد حقوق ۲۰تا ۳۰درصدی
  • فرزاد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    23 6
    مشکل اینجاست که در کمیسیون‌ها نمی‌شود برای یک جناح و کاندیدای خاص دوره بعدی ریاست جمهوری تبلیغ کرد و از اون بدتر اینکه تو صحن علنی با بستن دروغ به دولت و پزشکیان راحت‌تر می‌شه تخریبش کرد تا مسیر برای آن جناح خاص و کاندیدای آن که در سال‌هایی که مذاکره کننده ارشد ایران بود چه بلاها که سر این کشور نیاورد هموارتر بشود
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 27
    خب تو صحن علنی هستش که باید این ننگ نامه رو به رای بگذاریم... معلومه مرض دارید که موافق تعطیلی مجلس هستید
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    18 4
    این همون نماینده هست که در دوره برجام با لو دادن محتوا مذاکرات باعث دردسر تیم و امتیازخواهی بیشتر روسیه شدن
  • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    5 19
    اگر کمیسیون ها طرحي را تایید کنند وقتی که مجلس تعطیل است کجا باید تصویب شود صحن مجلس که وجود ندارد
  • US ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    25 2
    یعنی مملکت تو این چهار ماه نیازی به مجلس نداشته ، یکی از سه قوه مملکت؟! چطوره کلا مجلس رو که در راس همه امور است رو از نظام جمهوری اسلامی ایران کلا حذف کنید ، شرعیات به کنار چهر ماهه نماینده های مجلس پول می‌گیرند کار نمی کنند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آیت الله از کمر به پایین . IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    24 7
    همون بهتر که این مجلس اصن جم شود هزینه کشور کمتر
  • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    25 2
    اگر باز بودن و بسته بودن اهمیت ندارد کلا تعطیل کنید و این همه حقوق هم به رییس مجلس تعطیل ندهید
  • جانفدا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 14
    حالا که تاثیر ندارد بازش کنید
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 16
    تعطیلی مجلس توسط شورای امنیت ملی برای زمان جنگ بوده جنگ تموم شده مجلس باید باز شود تا به امورمملکت رسیدگی شود و جای تعجب است که بعضی‌ها به دل سوزان مملکت انگ تند روی میزنن
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    21 4
    بجز چوب لای چرخ امورات مملکت چیز دیگری از این مجلس نداشته و ندیدیم.
  • خانه ملت IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    16 1
    مجلس که خانه ملت نامیده میشه اگه اینطور بود الان همه مان خونه دار بودند پس خونه اون جمعیتی هست که چند صد خونه دار حالی است ومالیاتی هم لطف نمی کند پس بسته بسته بودن وباز بودنش مهم نیست.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    20 1
    اگر مجلس بدرد نمی‌خورد. درش راببندید وعطایش رابلقایش ببخشید وازهزینه آن صرفه جویی کنید
  • جلیل IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    8 7
    جایگاه مجلس رو از راس امور به قعر امور رساندید . قانون مجلس را در مورد کسانی که فرزندانشان در کشورهای بیگانه است ، نباید جایگاه دولتی داشته باشند ، را لگد مال کردید . الان دقیقا تندرو چه کسانی هستند ؟!!!...
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    12 10
    اصفری این چه استدلالی آبکی هست که الان می آوری الان شرایط خاص هست ومی طلبد که مجلس نظارت مستمر داشته باشد
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    18 7
    باز بودن یا بسته بودن چرا فرق داره ، صرفه جویی در آب و برق و گاز و تلفن و راحتی اعصاب مردم
  • ع س IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    12 3
    آیا نمایندگان مجلس نمایندگان مردم هستند یا خیر ؟ پس ما مردم که نماینده انتخاب کردیم و از جیب ما حقوق و مزایای آنچنانی برمیدارید به شما فرمان میدهیم در صحن مجلس حاضر شوید و گرنه هیچ لزومی به وجود شما نیست .... .
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    16 2
    اگه اهمیت چندانی نداره پس لطف کنید نمایندگان مجلس همه تون استعفا بدید برید خونه هاتون ، لااقل پول بیت المال صرف یه کار بی اهمیت نشه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    24 4
    نظرتون چیه دولت هم تعطیل بشه ، شاید مشکلات اقتصادی کمتر شد
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    11 18
    و خروجی دولت اصلاح طلب پزشکیان که مورد حمایت شما هم هست گران سازی و وادادگی و ذلت در برابر ترامپ متوهم پدوفیلی است
  • جلالی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    15 15
    سلام پس لازم است هرچه سریعتر دولت نیز تعطیل گردد، اقدامات دولت به مرانب زیان بار تر است

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین