گروسی بار دیگر خواستار بازرسی از ایران شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که بازرسان بتوانند به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد شوند.

به گزارش خبرآنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه در نشست خبری خود در کشور ژاپن با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و آمریکا مدعی شد: ما تفاهم‌نامه‌ای داریم که بر نظارت آژانس بر بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران تصریح می‌کند. آماده‌ایم تا در انجام فعالیت‌های فنی خود در ایران پیش برویم.

به نوشته تسنیم وی در این نشست خبری گفت: جزئیات فعالیت ما در ایران و ترکیب کمیته هماهنگی مربوط به فرآیند بازرسی، توسط مذاکرات ایران و آمریکا تعیین خواهد شد. امیدواریم امکان ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مکان‌های هسته‌ای ایران به‌زودی فراهم شود.

این ادعاهای گروسی در حالی است که طبق گفته مقامات ایرانی در تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در خصوص جزئیات موضوع هسته‌ای ایران هیچ بحثی نشده است و همچنین در مذاکرات فنی ایران و آمریکا با میانجی‌گری پاکستان و قطر در سوئیس نیز هیچ رایزنی‌ای درباره هسته‌ای صورت نگرفته است.

به گفته مقامات ایرانی، مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران زمانی آغاز خواهد شد که برخی از بندهای تفاهم‌نامه میان ایران و آمریکا به صورت عینی و کامل اجرا شود.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکا برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.

علاوه بر این کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این خصوص تاکید کرد: در سوئیس هیچ نشستی با گروسی، علیرغم درخواست وی، برگزار نشد. هیچ برنامه ای نیز برای دسترسی به تاسیساتِ مورد حمله واقع شده و مواد هسته ای وجود ندارد. این مباحث صرفا در چارچوب توافق نهایی و در نتیجه اقدام عملی طرف مقابل در خاتمه تمامی تحریم ها و... بررسی و تعیین تکلیف خواهند شد.

گروسی همچنین در ادامه اظهارات خود در ژاپن ادعا کرد که رقیق‌سازی اورانیوم با غنای بالای ایران، یکی از راهکارهای مطرح‌شده برای مدیریت ذخایر اورانیوم ایران است.

وی همچنین درباره ذخایر اورانیوم غنی شده ایران گفت: معتقدیم که مواد هسته‌ای ایران از آخرین بازرسی که در سال ۲۰۲۵ انجام دادیم منتقل نشده است، اما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنیم. ایران اعلام کرده که به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست، اما باید به کارشناسان ما اجازه داده شود تا از طریق بازرسی‌های حضوری این موضوع را تأیید کنند.

۴۲/۴۲

کد مطلب 2238290

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۵
    0 1
    این کثافتا این همه عزیزان ما را کشتند،کاش این سگ شده گروسی را که تمام اطلاعات را در اختیار اسرائیل قرار داده نابود می کردند ، کاش دولت مقتدری داشتیم،خسته شدیم از این دولت های منفعل،شل و ول بدون تعصب,یاد رئیسی عزیز به خیر، خسته شدیم از ظریف،عراقچی،روحانی،خاتمی،پزشکیان،همه اینها روی هم جمع هم بشن علف هرزه ای بیش نیستند
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۵
    0 1
    تحت هیچ شرایطی این کفتار نباید به ایران وارد شود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین