چرا سقف اجاره ۲۵درصدی روی کاغذ ماند؟/ روایت مستاجران از افزایش‌های نجومی: مالک افزایش ۶۰درصدی اجاره را اعلام کرد؛ اگر نپذیریم، باید خانه را تخلیه کنیم

مصوبه ۲۵ درصدی اجاره‌بها آمد تا از جهش قیمت‌ها در بازار مسکن جلوگیری کند، اما تجربه برخی مستاجران از قراردادهای جدید نشان می‌دهد اجرای این تصمیم همچنان با چالش‌هایی مانند عدم پذیرش سقف قانونی از سوی برخی مالکان و ضعف نظارت روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار اجاره مسکن در حالی وارد فصل جابه‌جایی مستاجران شده که مصوبه جدید سران قوا برای کنترل رشد اجاره‌بها، سقف افزایش ۲۵ درصدی را برای قراردادهای اجاره تعیین کرده است؛ تصمیمی که هدف آن حمایت از مستاجران و جلوگیری از جهش‌های ناگهانی قیمت‌هاست، اما در عمل با چالش‌هایی مانند عدم پایبندی برخی مالکان به این سقف مواجه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بر اساس این مصوبه، قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی که مدت آن‌ها به پایان می‌رسد، در صورت درخواست مستاجر برای یک سال دیگر تمدید می‌شود و افزایش مبلغ اجاره‌بها و ودیعه نباید بیشتر از ۲۵ درصد باشد.

تا پایان سال سقف اجاره مسکن تعیین شد

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، جزئیات این مصوبه را اعلام کرده و گفته است: تمامی قراردادهای اجاره املاک مسکونی که مدت اعتبار آن‌ها از زمان ابلاغ مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۵ به پایان می‌رسد، در صورت تقاضای مستاجر برای تمدید، به مدت یک سال و با رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها و قرض‌الحسنه تمدید خواهند شد.

وی افزود: در این مصوبه تاکید شده است که مراجع قضایی نباید صرفاً به دلیل پایان مدت قرارداد اجاره و به درخواست موجر، دستور تخلیه صادر کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، این تصمیم با توجه به شرایط اقتصادی خانوارها، همزمانی فصل نقل و انتقالات با تحولات اخیر و با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به تصویب سران قوا رسیده است.

چهار استثنا برای تمدید یک‌ساله قراردادها

صادق با اشاره به وجود چهار استثنا در این مصوبه گفت: اگر مالک برای تخریب، احداث ساختمان جدید یا انجام تعمیرات اساسی، مجوزهای لازم از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد، این موارد مشمول تمدید اجباری قرارداد نخواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین اگر ملک مورد اجاره پیش از پایان قرارداد یا در دوره تمدید، به‌صورت رسمی معامله شده باشد، مستاجر باید حداکثر ظرف دو ماه پس از انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل ملک اقدام کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین توضیح داد: در صورتی که نیاز شخصی موجر یا افراد تحت تکفل وی برای سکونت در ملک توسط مرجع قضایی تایید شود، یا مستاجر در پرداخت اجاره‌بها، شارژ و تعهدات قراردادی کوتاهی کرده و موجب ضرر قابل توجه به مالک شده باشد، امکان درخواست تخلیه وجود خواهد داشت.

فاصله میان مصوبه و واقعیت بازار

با وجود تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها، بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد فاصله میان تصمیمات قانونی و شرایط واقعی بازار همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی مستاجران است.

بسیاری از مستاجران عنوان می‌کنند که برخی مالکان حاضر به رعایت سقف تعیین‌شده نیستند و هنگام تمدید قرارداد، افزایش‌هایی بالاتر از رقم مصوب را مطالبه می‌کنند؛ موضوعی که فشار اقتصادی بیشتری به خانوارهای اجاره‌نشین وارد کرده و در برخی موارد باعث جابه‌جایی اجباری مستاجران شده است.

مالکان به جای ۲۵ درصد سقف اجاره ۶۰ درصدی تعیین کردند

شریفی، یکی از مستاجران در منطقه یوسف‌آباد، با اشاره به تجربه خود گفت: مالک یک واحد ۱۵۰ متری با عمر ۱۵ سال، افزایش ۶۰ درصدی اجاره را اعلام کرده بود. با وجود چندین بار مذاکره، مالک اعلام کرد در صورت عدم پذیرش مبلغ جدید، باید ملک تخلیه شود و در نهایت به دلیل پیدا نکردن خانه جایگزین مجبور به تمدید قرارداد شدیم.

تقوی، یکی دیگر از مستاجران در محدوده ولیعصر نیز اظهار کرد: در این محدوده بسیاری از مالکان افزایش‌های بالاتر از ۲۵ درصد را مطالبه می‌کنند و همین موضوع باعث شده برخی مستاجران به سمت مناطق پایین‌تر شهر نقل مکان کنند.

تعیین سقف اجاره بها در کوتاه مدت پاسخ گو است

فعالان بازار مسکن معتقدند اجرای موفق این سیاست تنها با اعلام سقف قیمتی امکان‌پذیر نیست و نیازمند نظارت موثر، ثبت دقیق قراردادها و ایجاد سازوکار مشخص برای برخورد با تخلفات است.

حسینی، کارشناس بازار مسکن، با اشاره به شرایط فعلی بازار اجاره گفت: تعیین سقف اجاره‌بها می‌تواند در کوتاه‌مدت از شوک‌های شدید قیمتی جلوگیری کند، اما مسئله اصلی اجرای آن در بازار است. وقتی مالک و مستاجر در شرایط نابرابر قرار دارند، مستاجر ممکن است برای حفظ محل سکونت خود ناچار به پذیرش افزایش‌های خارج از چارچوب شود.

وی افزود: بازار اجاره تحت تاثیر عواملی مانند قیمت مسکن، تورم عمومی، هزینه نگهداری ملک و میزان عرضه واحدهای استیجاری است و اگر سیاست‌های حمایتی تنها به کنترل عدد اجاره محدود شود، بدون افزایش عرضه مسکن و تقویت توان مالی مستاجران، مشکل همچنان پابرجا خواهد بود.

رعایت نکردن نرخ‌های مصوب تبعات قانونی دارد

پیش از این نیز داود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، تاکید کرده بود که رعایت نکردن نرخ‌های مصوب می‌تواند تبعات قانونی داشته باشد و در چارچوب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، برای متخلفان جرایمی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین درباره سامانه خودنویس گفت: ثبت قراردادها در این سامانه امکان نظارت و پیگیری بیشتری ایجاد می‌کند، هرچند برخی قراردادها به دلایل مختلف در گذشته امکان ثبت کامل نداشتند.

در مجموع، مصوبه جدید سقف ۲۵ درصدی اجاره‌بها می‌تواند بخشی از فشار بازار را کاهش دهد، اما کارشناسان معتقدند موفقیت آن وابسته به اجرای دقیق قانون، همکاری مالکان، نقش‌آفرینی مشاوران املاک و نظارت دستگاه‌های مسئول است.

گفتنی است بازار اجاره برای رسیدن به ثبات، علاوه بر کنترل رشد قیمت‌ها، به اقداماتی مانند افزایش عرضه مسکن، توسعه اجاره‌داری حرفه‌ای، حمایت مالی از خانوارهای کم‌درآمد و اجرای موثر قوانین موجود نیاز دارد.

۲۲۳۲۲۵

کد مطلب 2238559

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    4 5
    اصلا چرا ۲۵ درصد؟ خونه ای که 1 میلیارد رهنش بوده 25 درصدش میشه 250 میلیون مستاجر چطور این مبلغ رو در یک سال تهیه کنه؟ باید 10 درصد باشه. اینها با چه ملاکی تعیین میشه؟
    • رهگذر IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
      4 3
      چون اون ملکی که مثلا ۵ میلیارد بوده رهنشم ۱ میلیارد الان همون خونه شده ۱۰ میلیارد ، رو این حساب مالک خونه ۱۰ میلیاردی نمیاد یک سال سرمایش و بده با ۲۵ درصد افزایش
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    3 0
    اگر دولت اجازه کار رو به کارگر میداد بین کارگر و کارفرما حتما می‌تونست اجازه اجاره رو هم بده بین مستاجر و صاحبخانه
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    10 1
    کدوم مصوبه کدوم نظارت ؟؟؟؟؟مالک به بنگاهی میگه من این اجاره و این پول پیش رو میخوام تمام هیچ متر و معیاری نداره با حقوق و دستمزد کارگر !!!!با هزینه های کارگر هیچ قانونی از کارگر ,مستاجر حمایت نمیکنه مالک هرطور دوس داره قیمت میذاره بدون هیچ ملاکی بعضل نصف قیمت خونه رو اجاره میگیره با کمترین امکانات بدون پارکیگ بدون امکانات اولیه رفاهی درست ,بنگاهی هم دنبال حقو پورسانت خودش هستش چون اون بول نکنه مالک میره سراغ بنگاه املاکی دیگری هیچ قانونی نیست مالک رو بگه طبق قیمت باید اینطوری اجاره بدهی و یا اینقدر افزایش مجاب هستی وگرنه یه جرسیمه خوب بشود حتی اجازه دادن اجاره ازش گرفته بشه مثلا یکسال حق اجاره نداشته باشه و هروقت میخواد اجاره بده باید کارشناش برودو قیمت گذاری بکند و بر اساس اون قرارداد منعقد بشود متاسفانه کسی برای مردم و قشر کارگر پیگیری نمیکنه چون منعت بنگاهی منفعت بانک و هرکسی بر اساس سودی که بهشون میرسه بیچاره مردم بیچ اره کارگر بیچاره مستاجر ...اونایی که یشبه پولدار میشن لعنت به هرچی قانون بی قانونی
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    17 0
    افزایش حقق یه کارگر رو شش ماهه سال رو جلسه میذارندو دوماه هم از سال جدید میگذره تا اجرایی بشه ول اجاره خونه د,هزینه های خونه مثل شارژ خونه پول برق پول گاز پول ؛آب چند برابر میشه کرایه تاکسی متاسفانه فقط حقوق کارگر نیازمند 8ماه جلسه هستش بقیه گرونی ها دلبخواهی ؟؟؟نماینده مجلس ,رییس مجلس حقوق برای چی میگیریذد جلوی بنگاه و املاکی را نمیتونید بگیرید ؟؟؟؟اجاره و مالیات از خونه های خالی ؟چی د پس پس این آمار خونه هی خالی چی شد 2 میلیون خونه خالی تو تهران برای کی بود ؟؟؟؟چرا مالیات چندبرابری براشون تعلق نگرفت ؟؟؟چون پول داشتند؟پارتی داشتند؟زورتون نمی رسید ؟ پولشون بهتون رسید ؟ نماز هم میخونید ؟ بی نظارتی تو گوشت ,برنج ,مسکن ,حتی چیپس و پفک !!یک کیلو سیب زمینی میخرد ده هزارتومان ده تا 100گرمی میشه ده هزارتومان هر کدومش رو 50هزارتومان میفروشند یک میلیون ازده هزارتومان .این چه اقتصادیه !!!!!!!!!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
      1 0
      چیپس 100 گرمی الان شده تقریباً 100 هزارتومان ، گرمی 1000تومان ، خوب البته روغن و پاکت و پخت و سود و غیره هم حساب کنی شاید قیمت درست باشه .25 درصد زیاد است ، گرانی های بازار های دیگر خیلی بیشتر از این حرف هاست ، همش هم قانونی ، معلوم نیست ، چی قانون است ، چی قانون نیست ، بر چه عدلی استوار است ، عدلی اگر باشه باید برای همه ی بازار ها باشه ، به نظرم خانه خالی با وجود مالیات ، بخشی از اون می تواند به خاطر فساد و پارتی باشد اما بخش بزرگتر اون بی عدالتی قانون های وضع شده بر سر این بازار است که مالک خانه را خالی و فقط برای فروش قرار داده که با این وضعیت اقتصادی فروش سخت تر از گذشته هست،الان نگاه سرمایه ای به خودرو،نقره،طلا، هم با بودجه ها و هم با سودها زمینه ی مناسب تری دارد.
  • حسن لاله IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    8 0
    والا دیگه هرکی تیغش هرچی ببره بیچاره ملت بی خانه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    9 13
    مگر در کشور تمام اجناس ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده اند؟ میزان افزایش اجاره بها را نیز ۲۵ درصد اعلام می کنند !! واقعا جای بسی تاسف است . ارزاق عمومی و حتی لبنیات و..... هر لحظه چندین درصد افزایش پیدا می کند .مگر اینا را روزانه مشاهده نمی کنید پس مبنای تعیین این درصد چه جوری برآورد شده لطفا ....
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    6 6
    سران قواکم کاری خودشون باجیب موجرها جبران نکنن قیمت مساله ساختمانی وتعمیرونگهداری نصبت به پارسال صدرصدوشایدبیشتر رشدداشته قیمت نان راخوددولت دوبرابرکرده تمام اجناس ۳۰۰ درصدرشت داشته بعدبراچی صاحب خانه باید ۲۵ درصد این ۲۵ درصد اازکجا وطبق چی میخوان تحمیل کنن
  • بهمن فرشته IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    3 3
    چرا باید چوب تصمیم نادرست دولت را مالک بخورد؟ می پرسید چه تصمیمی؟ جواب این که دولت آمده با تورم بیش از ۶۰ درصدی فقط ۲۰ درصد روی حقوق ها گداسته حالا می گوید مستاجرین از کجا بیاورند بدهند؟ وقتی قیمت همه چیز از جمله سرمایه مالک که ان را در اختیار مساجر گداشته حداقل ۶۰ درصد رشد کرده اجاره هم باید به همین میزان رشد کند. این دولت است که باید عقب ماندگی خود را در افزایش حقوق و دستمزد ها جبران کند . نه این که برای جبران عقب ماندگی خود دست در جیب مالکین بنماید. وانگهی کافی است یک تعمیر اساسی مثلا تعمیر اساسی آسانسور در ساختمان پیش بیاید تا قسمت اعطم اجاره دریافتی مالک هزینه این تعمیر شود. آیا دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه های نگهداری ساختمان هم طرحی داده است؟!
  • حسن IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۶
    3 52
    مگه میشه قیمت خونه رو بالا برد ولی بگن اجاره کم بگیرید خوب قیمت خونه رو ثابت نگه دارند اجاره هم پایین میاد.مقدار اجاره هم کشکی نیست که ۲۰ درصد قیمت خونه میشه قیمت رهن کامل خونه که قبلا ۲۵ درصد بود اونم چند سالی هست کردند ۲۰ درصد. الان مستاجر که با پوشش ماشین خریده قیمت ماشینش رفته بالا اگر مجبورش کنند با سود معین ماشینش رو بفروشه این کار رو میکنه.نه به قیمت روز میفروشه.اونم همینه.الان زمینه برای خلاف زیاد شده فقط همین