به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در راستای تقویت تعامل میان نهادهای ناظر و بخش خصوصی، امروز نشست تخصصی فعالان اقتصادی با حضور مسئولان ارشد قضایی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.
در ابتدای این نشست سیدمهدی طبیبزاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، ضمن تقدیر از توجه ویژه دستگاه قضایی به حوزه تولید، بر لزوم حمایت حداکثری از بخش خصوصی در شرایط پیچیده اقتصادی تأکید کرد.
وی با اشاره به پایداری تولیدکنندگان در دورههای بحرانی، از چالش سود صفر سخن گفت و خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدها برای حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیرو، با پذیرش سود ناچیز، نقش مهمی در حفظ ثبات اقتصادی ایفا کردهاند.
طبیبزاده همچنین خواستار برخورد قاطع قضایی با ترک فعلها و عدم اجرای بخشنامههای حمایتی شد.
در ادامه عباس عسجدی رئیس مرکز کسبوکار اتاق بازرگانی استان، با ارائه گزارشی از وضعیت فضای کسبوکار، به افت محسوس رتبه استان کرمان در شاخصهای مربوطه اشاره کرد.
وی با تبیین موانع پیش روی تولید، از جمله غیرقابل پیشبینی بودن قیمت مواد اولیه، دشواریهای تأمین مالی از طریق نظام بانکی، ضعف در زیرساختهای حملونقل و بیثباتی در سیاستها و قوانین انتقاد کرد.
رویکرد دستگاه قضا: حمایت از تولید و پیگیری اجرایی مصوبات
در پاسخ به مطالبات مطرح شده، حجتالاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، بر سیاست جدید دستگاه قضا مبنی بر حمایت جدی و عملیاتی از تولید و اشتغال تأکید کرد.
وی گفت: ستاد اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، پس از رسیدگی به پروندههای مردمی، جدیترین دستورالعمل کاری دستگاه قضایی است.
رئیس کل دادگستری کرمان با تأکید بر ضرورت اجرای مصوبات کارگروههای مختلف، خاطرنشان کرد: تمامی تصمیمات و مصوبات باید به صورت عملیاتی اجرا شوند و در صورت عدم اجرای آنها، مسئولان مربوطه ملزم به ارائه دلیل موجه و کتبی خواهند بود.
حمیدی همچنین از بهرهگیری از مشاورههای کارشناسی اتاق بازرگانی در صدور آراء و تشکیل شعب ویژه در دادسراها و دادگاهها برای یکنواختسازی سیاستهای قضایی در پروندههای اقتصادی خبر داد.
موانع تولید در حوزه معادن و نقش نظارت قضایی
در بخش دیگری از این نشست، مجتبی قدیمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به چالشهای حوزه معدن، از رانتجویی در ثبت پهنههای معدنی انتقاد کرد.
وی اظهار کرد: برخی افراد با ثبت پهنهها بدون انجام فعالیت عملیاتی، مانع از بهرهبرداری توانمندهای این حوزه میشوند.
قدیمی در ادامه بر ضرورت رفع موانع زیرساختی در مسیر بهرهبرداری از معادن تأکید کرد.
در پایان نشست، بر لزوم تقویت کارگروههای حمایتی نظیر کارگروه پیشگیری از بروز موانع اقتصادی در اتاق بازرگانی و کمیسیون حقوقی و قضایی در خانه صنعت و معدن تأکید شد.
همچنین با تأکید بر اهمیت نقش سازمان بازرسی در حمایت از تولید، مقرر شد با تکیه بر مستندات ارائه شده، با فساد و کارچاقکنها برخورد قاطع انجام و مسیر برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی هموار شود.
48








نظر شما